הרב שאול יורוביץ – מבעד לפחד – אהבה מוסתרת ביראה

2 שנים
414 צפיות
images

מבעד לפחד – אהבה מסותרת ביראה

איש אחד, שאיבד את דרכו במעמקי הג'ונגל בדרום אמריקה, מקום שורץ סכנות רבות, ותעה שם למשך יומיים וחצי, סיפר על דבר מוזר ומדהים כאחד שקרה לו. באותם ימים הוא היה נתון בסכנה של ממש. הוא שמע קולות של חיות טורפות מתקרבות אליו.

מספר האיש: בתחילה הרגשתי פחד איום, מהול בכעס ושנאה אליהם, לבי היה מלא ברגשות שליליים, זה מובן.

אך הנה הפתעה, ככל שהזמן חלף, והיה לי שהות להתבונן  בהליכותיהם יותר ויותר, החלו שכבות הקשיחות שבי להתמוסס, לאט לאט השתנתה זווית ראייתי עליהם, התחלתי ממש לחוש אותם, הרגשתי את הפחד של יצורים אלו מלמות, והתשוקה שלהם לחיות. כמעט הזדהיתי אתם.

האיש הזה הבין בסוף שהם ממש כמוהו, הוא הרגיש זאת בחדות כזאת, עד כדי הזדהות עם תשוקתם לשרוד.

הוא הרגיש שהוא והם אינם בשני צדדים שונים, מנוגדים זה לזה. אלא הם אחד ממש, עם רצון משותף אחד לו ולהם, לשרוד. ופוחדים הם מאוד שמא לא ישרדו. הוא כמעט בכה יחד אתם. הם לא היו יותר מפלצות נוראות ורעות, אלא יצורים חיים שכל רצונם הוא לשרוד, ותו לא.

הריחוק הפך לחיבור – היראה הפכה לאהבה. זו תחושה נפלאה.

הטורף מתעורר בבוקר, ומפחד שאם לא יביא טרף לביתו, הוא לא ישרוד. גם הטרף מתעורר בבוקר, ומפחד אולי יהיה לטרף בין שיני הטורף, רצונם אחד הוא, לחיות.

הדבר נכון שבעתיים במריבות בין בני אדם, כאשר ברור לך שכל אשר השני מנסה להשיג, זה אך ורק את הישרדותו. הוא מפחד כמוך. הקנאה נעלמת, היא הופכת לרחמנות. השנאה מתפוגגת, היא הופכת להבנה.

כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם

השלב הבא לאחר שהמרת את כעסך ברחמנות, לאחר שהתחברת אל השני באמת, היא ההתייחסות של השני אליך באותו מטבע. הוא מרגיש את אהבתך, וגומל לך באותו מטבע, זהו הייחוד האמיתי ביניכם.

אלו דבריו של רבי נחמן:

כשבא אדם לכלל כעס, לא יפעל בכעסו שום אכזריות, ואדרבה, ימתיק הכעס ברחמנות, בבחינת: "ברוגז רחם תזכור" (חבקוק ג), ועל – ידי – זה נעשה עטרה לענוים… אזי מקבלין את הכבוד והשררה בעל כרחם. (ליקוטי מוהר"ן יח)

בתחילה על האדם למצוא רחמנות בתוך הכעס, למצוא חיבור בתוך הניתוק. לאחר מכן אומר רבי נחמן, "מקבלים את השררה והכבוד בעל כורחם".

כלומר, אחר שהמתיק האדם את הכעס ברחמנות – הוא התחבר אל השני, אז הוא מקבל כבוד ושררה בעל כורחו – אהבת השני אליו.

זהו הצעד השלישי, כאשר התחברת לשני ממקום של רחמנות, המתקת את הכעס ברחמנות, השני מרגיש זאת גם. ואין הוא זקוק להדגיש את עצמיותו כנגדך. אדרבה, הוא מרגיש צורך לכבד ולייקר, הוא חש ביטוי של אחדות מצידו של המרחם, וגם הוא נוהג באותה מטבע. זה ההתאחדות ביניהם.

יראה ואהבה – שני צדדים של מטבע אחד

ביתר ביאור והעמקה, הרי זה נוגע לכלל מצבי היראה והאהבה.

כאשר אתה בא לעסוק בשתי אלו במבט ראשון, הן עלולות להיראות כסותרות זו את זו. אך האמת היא שבכל יראה כאשר אתה מתבונן בה היטב, אתה מוצא הזדהות והבנה, והיא האהבה המסתתרת בתוך היראה.

יראה היא אותיות ראיה, משמעותה הסתכלות על האובייקט מבחוץ, אתה ומושא היראה הן שתי דברים נפרדים, אתה מביט עליו, בוחן אותו, זו היראה.

מאידך אחד גימטרי' אהבה (ליקוטי מוהר"ן ד) ההתאחדות עם הדבר משמעותה אהבה, התקשרות מוחלטת בין שני דברים היא אהבה.

כל דבר כאשר אתה מסתכל עליו מבחוץ, או כאשר אתה פוגש אותו בפעם הראשונה, הוא מעורר בך "יראה", אתה מביט בו בחשדנות, אתה מנסה למצוא דרך איך להגן על עצמך ממנו, או איך לכבוש אותו וכדומה.

אך כאשר אתה ממשיך לחפור בפנים, אתה מוצא הרבה משותף בינך לבינו, ואתה אוהב, מתאחד אתו, אתה מגלה בתוכו "אהבה".

יוצא שסדר תיקון כל דבר כך הוא. הוא מתחיל עם תחושות של "יראה", ואם תחדור מבעד למחיצה חיצונית זו, ותעמיק במהות הדבר הרי זה לאט לאט מתפתח ל"אהבה".

וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ וגו' וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ: (דברים י יב)

זה מתחיל עם "יראה", מתפתח ל"אהבה". ושתיהן יחד יוצרות את ה"דבקות", כלומר, ההתייחדות המוחלטת עם האובייקט, המורכבות מיראה ואהבה.  

לפיכך, כאשר אתה פוגש דבר מה הגורם לך לפחד או חשש, אל לך לסור הימנה או לברוח ממנה. עליך לדעת שבתוכה מסתתר אהבה גדולה, כלומר, אפשרות להתחבר ולהתקשר אל אותו הדבר.

עצם זה שדבר זה מעורר בך רגש כלשהו, הרי יש בה הוכחה שישנו קשר מסוים ביניכם. לו היה דבר זה באמת מצוי מעבר אליך, לא היית חש דבר, בהיפגשך עמה.

הכוונה איננה, לקשר תאווני או יצרי, שבאלו איננו מעוניינים, והקשר שאתה חש אליהן הינו מן החלק הנחות שבאדם, אלא ביראה של בריחה – של חוסר רצון להתמודד. באלה עליך לדעת שמוטב לך לחפור בפנימיות אותה יראה,

זה סדרם של דברים:

יגעת – יראה.

ומצאת – אהבה.

תאמין – ייחוד שלם.

 

תגובות הגולשים:


ניווט באתר