"לא בשמיים היא"

5 שנים
388 צפיות
הורד (3)

בס"ד

תרומה

 דברים ל12: " לא בשמיים היא לאמר מי יעלה לנו השמימה ויקחה לנו וישמענו אתה ונעשנהכיום לצערנו חלקנו טועים בהבנת הנקרא או סתם מתוך חוסר ידיעה ולימוד מצטטים רק את תחילת הפסוק בשביל לחיות בשלום עם חטאנו. כלומר יש כאלה שאומרים :"נכון אני מאמין בתורה ובקב"ה אבל נאמר לא בשמיים היא כלומר אני יכול לפרש את התורה איך שאני רוצה ולא איך שמכתיבים לי "אנשים"(חז"ל) אחרים!" כמו שמזכירים חלק ממה שאמר הילל הזקן לגוי אשר בא להתגייר וביקש ללמוד את כול התורה כולה על רגל אחת ואמר לו הילל הזקן :"מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך" (או במילים אחרות ופשוטות אשר נילקחו מהתורה "ואהבת לרעך כמוך" ומתפארים ומתגנדרים במצוה זו אשר לטענתם הם מקיימים אבל הם לא מזכירים את מה שסיים הילל הזקן שאמר :"זיל וגמור" כלומר השאר לך ולמד!- מדוע? כי זה מחייב ולא נוח!!!

אני אסביר מאוחר יותר מדוע פתחתי דוקא בזה.

  "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (שם, ח)  מקד"ש= מקום דרשה (ו)שירה. "ועשו לי."- ולא להם. (יש אומרים כי ביה"כ הוא לכינוס ולכן מותר או אפילו "מצווה" לדבר בביה"כ לשם קירוב לבבות וכולי ולוחשים ומתלחששים(כמו נחשים) גם כאשר ספר התורה בחוץ ) ועל זה אומר הכתוב:

ישעיהו פרק נו

"א כֹּה אָמַר יְהוָה, שִׁמְרוּ מִשְׁפָּט וַעֲשׂוּ צְדָקָה:  כִּי-קְרוֹבָה יְשׁוּעָתִי לָבוֹא, וְצִדְקָתִי לְהִגָּלוֹת.  ב אַשְׁרֵי אֱנוֹשׁ יַעֲשֶׂה-זֹּאת, וּבֶן-אָדָם יַחֲזִיק בָּהּ–שֹׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ, וְשֹׁמֵר יָדוֹ מֵעֲשׂוֹת כָּל-רָע.  {ס}  ג וְאַל-יֹאמַר בֶּן-הַנֵּכָר, הַנִּלְוָה אֶל-יְהוָה לֵאמֹר, הַבְדֵּל יַבְדִּילַנִי יְהוָה, מֵעַל עַמּוֹ; וְאַל-יֹאמַר הַסָּרִיס, הֵן אֲנִי עֵץ יָבֵשׁ.  {פ}

ד כִּי-כֹה אָמַר יְהוָה, לַסָּרִיסִים אֲשֶׁר יִשְׁמְרוּ אֶת-שַׁבְּתוֹתַי, וּבָחֲרוּ, בַּאֲשֶׁר חָפָצְתִּי; וּמַחֲזִיקִים, בִּבְרִיתִי.  ה וְנָתַתִּי לָהֶם בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי, יָד וָשֵׁם–טוֹב, מִבָּנִים וּמִבָּנוֹת:  שֵׁם עוֹלָם אֶתֶּן-לוֹ, אֲשֶׁר לֹא יִכָּרֵת.  {ס}  ו וּבְנֵי הַנֵּכָר, הַנִּלְוִים עַל-יְהוָה לְשָׁרְתוֹ, וּלְאַהֲבָה אֶת-שֵׁם יְהוָה, לִהְיוֹת לוֹ לַעֲבָדִים–כָּל-שֹׁמֵר שַׁבָּת מֵחַלְּלוֹ, וּמַחֲזִיקִים בִּבְרִיתִי.  ז וַהֲבִיאוֹתִים אֶל-הַר קָדְשִׁי, וְשִׂמַּחְתִּים בְּבֵית תְּפִלָּתִי–עוֹלֹתֵיהֶם וְזִבְחֵיהֶם לְרָצוֹן, עַל-מִזְבְּחִי:  כִּי בֵיתִי, בֵּית-תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל-הָעַמִּים.  ח נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה, מְקַבֵּץ נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל:  עוֹד אֲקַבֵּץ עָלָיו, לְנִקְבָּצָיו." 

ישעיהו רומז בפרק זה על כמה דברים:האחד-מי יזכה לראות בביאת משיח.השני- מי יזכה לחיי נצח. כמו כן הכתוב מדבר על שני סוגים של אנשים והם אנשים שגרים מחוץ לא"י הקדושה ואת זה אני מבין מהמילים בן הניכר (שהוא הגוי) והסריס (שהוא יהודי "מסורס" כלומר אין לו עבר של תורה ומצוות ולכן אומר על עצמו כי הוא כמו "עץ יבש" ואין לו סיכוי להיגאל וכולי…) וגם מהמילה להיגלות שהוא בעל משמעות כפולה שהיא גם מלשון להתגלה וגם מלשון גלות

 מעניין גם כי פרק זה בישעיהו בפסוק הריאשון פותח ואומר שמרו משפט (פרשת משפטים שניקראה בשבת שעברה) ועשו צדקה (פרשת תרומה שהיא פרשת השבוע) ותיכף לאחר מיכן בפסוק השני הוא פותח במילה אשרי כמו תהלים פד/ה:

" אַשְׁרֵי יוֹשְׁבֵי בֵיתֶךָ עוֹד יְהַלְלוּךָ סֶּלָה. ו אַשְׁרֵי אָדָם עוֹז לוֹ בָךְ מְסִלּוֹת בִּלְבָבָם. ז עֹבְרֵי בְּעֵמֶק הַבָּכָא מַעְיָן יְשִׁיתוּהוּ גַּם בְּרָכוֹת יַעְטֶה מוֹרֶה. ח יֵלְכוּ מֵחַיִל אֶל חָיִל יֵרָאֶה אֶל אֱלֹהִים בְּצִיּוֹן. ט יְהוָה אֱלֹהִים צְבָאוֹת שִׁמְעָה תְפִלָּתִי הַאֲזִינָה אֱלֹהֵי יַעֲקֹב סֶלָה. י מָגִנֵּנוּ רְאֵה אֱלֹהִים וְהַבֵּט פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ. יא כִּי טוֹב יוֹם בַּחֲצֵרֶיךָ מֵאָלֶף בָּחַרְתִּי הִסְתּוֹפֵף בְּבֵית אֱלֹהַי מִדּוּר בְּאָהֳלֵי רֶשַׁע. יב כִּי שֶׁמֶשׁ וּמָגֵן יְהוָה אֱלֹהִים חֵן וְכָבוֹד יִתֵּן יְהוָה לֹא יִמְנַע טוֹב לַהֹלְכִים בְּתָמִים. יג יְהוָה צְבָאוֹת אַשְׁרֵי אָדָם בֹּטֵחַ בָּך."

 כאשר כאן הכתוב מדבר על מה שישעיהו הנביא מזכיר את הסריס שאומר על עצמו כי הוא "עץ יבש" ולכן אומר דוד המלך ע"ה :"עוז לו בך מסילות בלבבם" כלומר אותם סריסים שיתגברו על חולשתם וגם על בני הניכר שכאן מוזכרים כ"עברי בעמק הבכא" אשר "ישתו" ממעין התורה וכולי…

ושכנתי בתוכם- היה צריך לכתוב ושכנתי בתוכו אבל יש פה רמז לאלה שיבואו לבית המקדש (או לבית המקדש הקטן קרי בית כנסת ) ויהיה להם התעוררות והתפעלות הרוח מהשירה בציבור ומדיברי התורה.

 (תרומה= תרום ה' = לרוממם את ה' וה' ירוממם אותנו ע"י שירה ודיברי תורה!וכמו שהיה נס לכוהנים שהרימו את ארון הברית שהלא הכוהנים הם משבט לוי שהיו ממונים על השירה ולימוד התורה.)

 שאם לא יבואו לבית הכנסת או יבואו חס ושלום ויהפכו אותו ל"שלהם" שאז יהפכו האותיות ושכנתי ולמילה ונשכתי בתוכם כמו במדבר כא6: "וישלח ה' בעם את הנחשים השרפים וינשכו את העם וימת עם רב מישראל" מה עניין הנחשים לענייננו?

 הנחש הראשון בתורה מוזכר בבראשית כמו שכולנו מכירים ושם הנחש הוענש ע"י הקב"ה שהוא ילך על גחונו ויאכל עפר כול חייו!

אנחנו יודעים כי הקב"ה משלם שכר מידה כנגד מידה. אם כך מובן לנו שאם הנחש התגדל בפיו בפני אדם וחוה ואמר להם "לא בשמיים היא" וגם אתם יכולים להיות כמו אלוקים וכולי….ולכן הוא הושפל עד עפר ולכן הולך הוא על גחונו.

 מקדש= שוקדשכנתי= משכן

ועל זה אומר דוד המלך תהילים כז-ד:"אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת יְהוָה אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ שִׁבְתִּי בְּבֵית יְהוָה כָּל יְמֵי חַיַּי לַחֲזוֹת בְּנֹעַם יְהוָה וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ:

 אהרון= הארון (היפוך אותיות). וקיבל כתר כהונה על שהיה רודף שלום(כלומר היה שוקד על עשית שלום בין אדם לחברו ובין אדם למקום וכמו שאמרתי שוקד בא מהמילה מקדש ולכן הוא שירת במיקדש שהוא בית על שהיה עושה שלום בית ורק הכוהנים היו רשאים לשאת את ארון הקודש.

 משה= השם (היפוך אותיות).

 שהיה רגיל אצל ה'. שנאמר: "לא כן עבדי משה בכל ביתי נאמן הוא. פה אל פה אדבר בו ומראה ולא בחידות ותמונת ה' יביט ומדוע לא יראתם לדבר בעבדי במשה" (במדבר ז,ח). התורה רומזת בחמש הפרשיות : בשלח יתרו משפטים תרומה ותצוה את מטרת, מעלת וקדושת בית הכנסת!

 פרשת בשלח- נאמר שירה פרשת יתרו- נאמר "דרשה" (שנאמר:" כִּי יָבֹא אֵלַי הָעָם לִדְרֹשׁ אֱלֹהִים")

 פרשת משפטים- הם המשפטים אשר הודכרו בפרשת יתרו. שנאמר :" וְשָׁפַטְתִּי בֵּין אִישׁ וּבֵין רֵעֵהוּ וְהוֹדַעְתִּי אֶת חֻקֵּי הָאֱלֹהִים וְאֶת תּוֹרֹתָיו"

 תרומה- שנאמר :" ועשו לי מקדש" (לשון קודש ובהיפוך אותיות שוקד כלומר מתמיד. )

 תצוה- שמות פרק-כט:" {מג} וְנֹעַדְתִּי שָׁמָּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְנִקְדַּשׁ בִּכְבֹדִי: {מד} וְקִדַּשְׁתִּי אֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו אֲקַדֵּשׁ לְכַהֵן לִי: {מה} וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים: {מו} וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם: (פ)

 אנחנו מבקשים בראש השנה שנהיה לראש ולא לזנב.

 אז בואו נפסיק להיתנהג כזנבות (נחשים הם כולם זנב) בבית הכנסת ולהתלחש בזמן התפילה כי בית הכנסת לא נועד לכך!

שבת שלום ומבורך!

 

 

 

 

תגובות הגולשים:


ניווט באתר